I love Cluj, de la comunitate online, la business

Cu Andrei Mutu, fondatorul I love Cluj, am mai vorbit despre proiectul său acum ceva timp, când ne spunea într-un interviu care a fost parcursul său de la o simplă pagină de Facebook, la un proiect de branding de oraș.

De data aceasta, ne-a povestit despre valoarea sa dincolo de bani, cum a reușit să facă investiția inițială și parcursul proiectului până la un business:

Proiectul I love Cluj a crescut și s-a dezvoltat organic, fără investiții în promovare și fără să-ți propui ceva anume. Acum, a devenit o afacere care-ți aduce profit. Cum s-a schimbat felul în care te raportezi la el?

Îmi place să spun că a devenit un proiect cât de cât sustenabil, care îmi permite să îl dezvolt.  Întotdeauna ai nevoie însă de mai multe resurse și vrei să faci mai multe lucruri. Valorile în care credem nu s-au schimbat, dar am învățat multe lucruri în ultimul timp și cred că cele mai importante sunt perseverența și dorința de a face lucruri permanent.. Îl simt acum mai bine poziționat și mai motivant pentru perioada care va urma.

Cum a fost pasul de la o pagină de Facebook la un business și de unde ai făcut rost de finanțare inițial?

O pagina de Facebook îți permite să-ți construiești o comunitate de oameni alături de care să interacționezi și un brand, însă la fel de important sau poate mai important este ce faci în spate. Online-ul devine și mai valoros, dacă îl integrezi cu zona de offline și provocarea este să activezi cât mai mult brandul în offline, ca să ai ce spune în online. Trecerea am făcut-o cu produse personalizate și nu a fost un pas simplu să gândim produse, să căutăm designeri, să găsim furnizori, să stabilim prețul, să negociem produsul, să-l punem la raft, să-l promovăm și să fim atenți să ne încasăm banii. O activitate antreprenorială presupune foarte mulți pași și foarte multe lucruri la care trebuie să fii atent. Totuși, de multe ori socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg. Pe partea de finanțare, am avut nevoie de câteva mii de euro, apoi am tot rulat banii economisiți și primiți de la familie. Cred că la început e important dacă îți permite business-ul să construiești un prototip sau să oferi un produs simplu, cu bani personali sau de la prieteni, ca mai apoi să dovedești că proiectul tău e fezabil și în acest fel să obții finanțare mai ușor sau poate una mai mare decât ai sperat.

Care crezi că e secretul construirii unui brand cu buget 0, așa cum ai făcut tu?

I love Cluj logoNu cred că există secrete, dar sunt lucruri ce trebuie respectate într-o măsura mai mare sau mai mică. Un brand este o promisiune pe care o faci către piață și cred că e important să încerci să construiești ceva pe termen lung, mai degrabă decât să te concentrezi pe profituri pe termen scurt. Un brand se construiește în timp și este esențial modul în care comunici cu oamenii și felul în care se raportează și percep ei brandul. Este important ca povestea din spatele lui să fie autentică și motivațională. Apoi e important felul în care te raportezi la business și principiile pe care le ai în ceea ce privește clienții, angajatii, calitatea produsului, felul în care arată punctul tău de desfacere – toate se văd mai devreme sau mai târziu.

Cu I Love Cluj lucrurile au mers cumva natural, dar am avut grijă să păstrăm anumite valori. Cea mai importantă este perseverența și cum faci lucrurile în fiecare zi. Ne-am concentrat foarte mult pe interacțiunea cu publicul și am avut grijă la: modul în care comunicăm, brandurile cu care ne asociem, calitatea produselor, felul în care arată vizualurile. Și am avut răbdare. Cred că cel mai greu este să construiești o comunicare unitară pe toate mediile, cu toate aspectele ce țin de interacțiunea cu brandul tău.

Care e valoarea proiectului I love Cluj pentru tine? Cum o măsori și cum o reinvestești?

Are o valoare sentimentală mare, pentru că este primul proiect început de mine și deja este în ADN-ul meu. Mi-am dorit foarte mult ca I Love Cluj să devină brandul neoficial al orașului, fără să comunic asta, iar valoarea lui este dată de felul în care oamenii se raportează la el. Desigur că există și o componentă materială, dar un brand este destul de greu de evaluat, pentru că implică o componentă emoțională prezentă în mintea și sufletul oamenilor, care valoreaza foarte mult. Încerc să o măsor prin feedback-ul primit de la oameni și reinvestesc tot ce primesc, pentru că doar așa putem evolua.

Leave a Reply

Your email address will not be published.