Despre cum a ajuns bagelul newyorkez în Pipera, cu un tânăr antreprenor la început de drum

Alex Petrescu și Ionuț Rusu sunt 2 tineri care au studiat în străinătate și au hotărât să-și pună în practică toate cunoștințele teoretice despre business în România, aducând la noi un produs îndrăgit în SUA: bagelul. Despre drumul de la facultate, în New York și apoi în Pipera, pe care l-au parcurs împreună, pentru ca ideea lor să devină realitate și ce planuri de viitor au, aflați dintr-un interviu sincer și optimist, cu Alex Petrescu.

 

Sunday Bagels & Coffee

Cum s-a născut Sunday Bagels and Coffee? De unde v-a venit ideea?

Sunday Bagels and Coffee s-a născut din dorința a doi tineri proaspăt întorși din străinătate, cu studii superioare în management, de a-și transpune cunoștințele academice într-un business real.

Ionuț Rusu și cu mine am vrut să aplicăm tot ce am învățat, pentru că știam că adevăratele lecții vor veni din experiență. Am avut o abordare destul de clinică atunci când ne-am ales domeniul de activitate. Nefiind chiar specializați într-un domeniu anume, ci doar în business management în general, am căutat un domeniu în care puteam obține know how relativ repede și în care costurile de penetrare a industriei să nu fie foarte ridicate, deoarece doream să minimizăm riscul pe care ni-l asumam, ca doi antreprenori neexperimentați.

Sunday Bagels & Coffee

Așa am ajuns să punem ochii pe industria panificației, dar și a mâncării în general. Aici noi am observat niște trenduri si oportunități. În primul rând, industria panificației fusese singura care s-a menținut stabilă, ba chiar a crescut un pic în perioada crizei, dar, în același timp, nici nu a văzut multe inovații la nivel local, în ultimii ani.

În al doilea rând, în legătură cu obiceiurile culinare ale românilor, am observat că micul dejun este în general neglijat și subdevoltat ca piață în România. Acum mai lipsea doar să găsim un produs de patiserie aparte, care să le dea românilor un  motiv bun să ia micul dejun zilnic.

 

Într-o sesiune de brainstorming, am ajuns să discutăm despre bagels, un produs îndrăgit în America de Nord, cu care ne-am întâlnit amândoi când studiam în Canada, dar și în Danemarca. Rotund, cu o gaură în mijloc, pufos și versatil, am realizat repede că bagelul este un produs în jurul căruia se poate construi un brand memorabil.

Așa am dezvoltat Sunday Bagels and Coffee, cu misiunea de a oferi o experiență culinară matinală remarcabilă, prin mâncare hrănitoare pe bază de bagels și cafea de calitate, servite cu grijă.

 

De ce este special bagelul?   Cum și când se mănâncă el?

Bagelul este special mai ales prin forma sa. Așa cum ziceam, este rotund și are o gaură la mijloc, ca să poată fi mărită suprafața de înveliș crocant. Ca formă, seamănă cu o gogoașă americană, dar gustul și textura sa seamănă mai mult cu pâinea de casă.

De fel, bagelul se taie pe orizontală și apoi partea tăiată se unge cu o cremă de brânză densă, la care se mai pot adăuga diverse, cum ar fi prosciutto, somon sau salată, pentru a-l transforma într-un bagelwich, un altfel de sandwich. În Statele Unite, el se mănâncă cel mai des dimineața.Noi coacem cantități mici de bageli pe tot parcursul zilei, pentru ca ei să fie întotdeauna proaspăt scoși din cuptor atunci când îi preparăm.

 

Cum ați învățat să îl preparați și care sunt sortimentele voastre de bagels?  Sunday Bagels & Coffee

Am început să-i preparăm inspirându-ne din rețete de pe Internet și folosind bucătăria mea. Noi am fost încântați de primele serii de bageli pe care i-am pregătit, dar în urma unui test cu potențiali clienți, am primit un feedback negativ de la un  român care locuise în New York timp de 20 de ani. El ne-a spus că prin comparație cu un bagel new yorkez, produsul nostru ar fi de nota 4.

Așa am decis să mergem în New York să învățăm ce înseamnă un bagel adevărat. Acolo, timp de 10 zile, am mâncat la toate bageleriile din Manhattan si Brooklyn care au primit vreodată un premiu. Apoi, după ce ne-am calibrat papilele gustative, ne-am dus la o școală de arte culinare evreiască, unde am participat la un curs “hands-on” de preparat bagels tradiționali.

Ne-am întors stăpâni pe bagelii noștri și i-am dat din nou românului new yorkez să guste. De data asta a fost extrem de încântat, dar totuși, a spus că prin comparație cu bagel place-ul lui preferat din Brooklyn, noi avem un bagel de nota 8.50. Cred că și nostalgia vremurilor sale în NY influența scorul pentru noi în jos.

În NY nu am învățat doar ce gust au bagelii și cum se prepară, am învățat și cum se servesc. Acum putem spune cu încredere că experiența de a mânca bagels la Sunday este cea mai apropiată din România de experiența new yorkeză.

Avem sortimente destul de variate, iar eu personal sunt foarte încântat de cel mai american dintre sortimentele noaste, cel cu unt de arahide și gem, mai ales pentru că untul de arahide este făcut chiar de noi și nu conține nimic altceva decât alune.

 

Pentru cine îi pregătiți? Cum sunt românii care mănâncă bagels și cum vă influențează preferințele lor?

Sunday Bagels & Coffee

Noi, mai ales prin poziția noastră în Pipera, ne orientăm atenția către cei care lucrează în corporații. Sunt matinali, sunt grăbiți, mulți au și ceva experiență internațională și sunt oarecum previzibili, datorită programului lor de lucru. Asta îi face niște clienți ideali pentru un mic dejun hrănitor, rapid, în drum spre birou, care le oferă o experiență culinară asemănătoare cu cea pe care o trăiește și un “executive” pe Wall Street.

Acum încercăm să livrăm bagelii pe masa de conferințe, mai ales pentru că iarna numărul de vizitatori la locație scade dramatic, dar și pentru că Bagel Boxul conceput de noi este un combustibil foarte potrivit pentru meetingurile matinale foarte des întâlnite în firmele mari. În jurul lor, o echipă se poate strânge cu ușurință pentru a împărți niște bagelwich-uri din bageli proaspăt scoși din cuptor.

 

Cum a evoluat business-ul până acum și cum vreți să evolueze în continuare ? Suday Bagels & Coffee

De pe 13 mai 2014, când am deschis bagel shopul, până acum, Sunday a evoluat foarte organic; avem o echipă mai mare acum cu 3 angajați și un nou asociat, Anca Firtat, dar lucrăm în continuare din locația cu care am început.

Iarna trecută am făcut primele livrări, iar primăvara și vara aceasta am fost prezenți la evenimente și festivaluri. Am avut nevoie de cât mai multe experiențe pentru a înțelege cât mai bine în ce direcție vrem să mergem.

Din lecțiile învățate până acum, pot spune că obiectivele principale sunt urmatoarele:

– dezvoltarea livrărilor și obținerea unei baze stabile de clienți înainte de începutul sezonului rece;

– obținerea de fonduri sau investiții externe, pentru o campanie puternică de promovare, pentru amenajarea unui spațiu de catering și pentru a crea un concept mobil;

– diversificarea gamei de produse (poate gogoși 🙂 )

 

Suday Bagels & Coffee

Care este cea mai mare realizare a business-ului de până acum?

Avem mai multe realizări, mai mici, mai mari, depinde de perspectivă. Realizarea care mie îmi aduce cea mai mare satisfacție este recurența și prietenia pe care am dezvoltat-o cu mulți clienți. Mă încântă foarte mult să văd că mai mult de 50% din cei care trec pe la noi vin și a doua oară. Și mă încântă și mai tare să văd că, de un an încoace, putem pune ceasul după unii clienți care vin la noi în fiecare zi a săptămânii. Unii vin doar să ne salute și să stea de vorbă, iar asta cred că spune mult despre brand-ul nostru și despre echipa din spatele lui.

 

Ce înseamnă curajul pentru tine? Când te-ai simțit cu adevărat curajos?

Curajul constă în a putea întâmpina incertitudinea cu încrederea de sine și cu o înțelegere a faptului că eșecul nu este un capăt de drum.

În relație cu Sunday, cred că unul dintre cele mai memorabile și înfricoșătoare momente a fost acela în care am deschis pentru prima oară fereastra de la rulota noastră fixată în Pipera și deveneam oficial „open for business”, la 9 dimineața, în data de 13 Mai 2014. Un an întreg de pregătiri culmina cu deschiderea unei ferestre.

A fost ca la skydiving: ne-am cumpărat bilete, am primit instruirea, am semnat multe hârtii unde sunt listate posibile consecințe și chiar moartea, apoi ne-am urcat în avion, am așteptat să ajungem la 6000 m și acum mai rămânea doar să sărim. Și am sărit.

Leave a Reply

Your email address will not be published.