Andrei Mutu, despre cum să construiești un brand pentru orașul care te inspiră

on

Andrei Mutu a copilărit într-un sat săsesc din Sebeș, de unde a învățat să cultive valorile adevărate, pe care le prețuiește astăzi. A venit în Cluj la facultate, s-a îndrăgostit de oraș și a decis să-i declare iubirea contribuind la dezvoltarea I love Cluj, o inițiativă începută cu o pagină de Facebook. A devenit între timp un adevărat proiect de brand de oraș, un model de succes, de care  România avea nevoie. Despre povestea sa și planurile de viitor, care includ promovarea Transilvaniei printr-un proiect asemănător, vă invităm să citiți într-un interviu despre curajul de a-ți urma visul.

     fondator I love ClujCum ai ajuns în Cluj? De unde vii?

          Am venit la Cluj cu dorința de a experimenta cât mai multe lucruri și de a mă cunoaște pe mine ca om. Cred că e important să știi și să faci ce te pasionează cu adevărat, chiar dacă pe drum treci prin multe încercări. Ele te ajută să devii mai bun. Vin din Sebeș, un orășel micuț din județul Alba, însă foarte prosper pentru că are investiții de 1,3 miliarde de euro și somaj către zero. Mi-a prins foarte bine faptul că am copilărit in acest oraș frumos din Transilvania. Viața acolo decurge mult mai lent și mai sănătos, iar valorile de viață nu pun banul pe primul loc. Primii 7 ani din viață i-am petrecut de fapt într-un sat frumos de lângă Sebeș, unde există o comunitate de sași, de la care am învătat multe lucruri pe care chiar dacă pe moment nu le-am conștientizat, mai târziu le-am prețuit. Și mi-am dat seama că am găsit multe din aceste valoril în cărțile “americane” pe care le-am citit.

De ce iubești Clujul? Ce înseamnă el pentru tine?

          Îl iubesc datorită oamenilor, în primul rând, pentru că am mulți prieteni și amici aici. Îl mai iubesc pentru ceea ce oferă el: un centru istoric frumos, liniște, multe cafenele și locuri în care poți să te plimbi, spiritul tânăr, universitățile, multiculturalitatea, faptul că este în continuă dezvoltare în cee ace privește mediul de business și antreprenorial. Cred că e orașul din România care îți oferă cel mai bun raport între calitatea vieții personale și cea profesională, are din fiecare câte ceva. Nu aș putea locui într-un oraș care nu îmi place.

Dacă ar fi să scrii o singură propoziție în care să descrii Clujul pentru cei care nu l-au vizitat niciodată, care ar fi aceea?

Vino la Cluj, dacă îți dorești să trăiești frumos!

ilovecluj

„I love Cluj” s-a transformat dintr-o pasiune, într-o mișcare de branding de oraș. Cât de amplă e în acest moment platforma?

Partea cu branding de oraș e mai complexă decât pare și, dacă în trecut m-am ferit de această zonă, de ceva timp mi-am dat seama că așa e perceput și în acea direcție mergem. Mai rămâne ca municipalitatea să conștientizeze acest lucru și să ne bage și pe noi în seamă. În acest moment avem pe pagina de Facebook 150.000 de fani. Au venit organic pe pagină, am investit zero buget în promovare și am muncit foarte mult să păstrăm pagina curată și să fim relevanți. Sigur că a contat mult numele și partea de branding, însă cel mai interesent este că avem un “reach” constant pe săptămână și undeva la 140.000 și 21.000 de “people engaged”. Avem mulți fani și din alte orașe și asta ne ajută să le comunicăm lucruri faine despre Cluj. Pe lângă platformă, dezvoltăm partea de revistă (www.ilovecluj.ro) și partea de suveniruri și cadouri, prin care am reușit să împrăștiem produse branduite cu I Love Cluj în toată lumea.

Cum vezi tu evoluția business-ului? Unde vreți să ajungeți împreună?

Pentru mine, business înseamnă să faci bani pe care să îi scoți din firmă. I Love Cluj e o formă de antreprenorat social, care încearcă să facă bani, ca să poată să facă lucruri mai departe. Reinvestesc tot ce câștigăm și suntem departe ca sumele să ne acopere tot ce dorim să facem, o bună parte merg pe taxe și impozite. Ne autosusținem, fără alte surse de finanțare. De curând am realizat și asociația I Love Cluj, un pas care trebuia făcut de mult timp, însă niciodată nu e prea târziu să faci ceea ce trebuie.

I love Cluj logo

La nivel de vis, îmi doresc să ajungem cel mai iubit și apreciat brand din Cluj, care să aducă un impact major în calitatea vieții clujenilor, prin proiectele dezvoltate. La nivel mai pragmatic, îmi doresc să dezvolt revista I Love Cluj (www.ilovecluj.ro), alături de partenera mea Alexandra Crăciun. Am început deja de câteva luni acest proiect și am strâns o echpă de oameni foarte faini, care se implică în timpul lor liber.

Vrem să creăm conținut de calitate și să facem un produs media relevant și profesionist pentru Cluj, însă nu e deloc ușor să construiești un astfel de proiect. Suntem foarte încrezători, totuși. Acum câteva luni am fost cooptat într-un proiect ce va lansa primul brand turistic al Transilvaniei, alături de  doi oameni cu multă experiență în zona de publicitate națională și europeană.

I love Cluj

Toți credem că Romania ar trebui să se promoveze mai bine turistic, dar nimeni nu face nimic. Deși este de departe cel mai puternic brand al României, Transilvania nu are un brand turistic al ei, bine conturat. Așa că ne-am gândit să schimbăm asta, prin lansarea THE LAND BEYOND THE FOREST (traducerea din latină a numelui Transilvania, “țara de dincolo de păduri”, un nume cu o vechime de aproape o mie de ani). Am folosit ursul ca simbol al bogăției noastre cea mai de preț, peisajele naturale, cu munții, pădurile și o faună unice în Europa. Am folosit roșu, albastru, negru și galben, culorile pe care le găsim pe stema veche de secole a regiunii noastre. Vom lansa în luna iunie o colecție de tricouri și diferite produse personalizate, într-un magazin pe care îl vom deschide în magazinul Central din Cluj.

Ai face același tip de proiect dacă ar începe să te contacteze primăriile altor orașe pentru asta? Ți s-a întâmplat până acum?

Foarte mult orașe din SUA au încercat să copieze I Love New York și nu au reușit, pentru că s-a înrădăcinat foarte puternic. Nu știu dacă putem spune același lucru despre România, însă se pot găsi nume bune pentru a construi branduri  de oraș. Mai importantă este însă infrastructura din spate și cum sunt făcute aceste lucruri. Nu m-a contactat nimeni până acum, deși știu că sunt câteva primării din țară care se uită la ceeea ce am făcut. În schimb, avem una din afară care ne-a întrebat câteva lucruri. La nivel european, de puțin timp încep să conștientizeze tot mai multe orașe importanța acestui tip de branding local.

I love Cluj

Care este cea mai mare realizare din cadrul proiectului de până acum?

Îmi e destul de greu să nu fiu modest. Dacă mă uit în spate, cred că cea mai mare realizare e faptul că am reușit să construiesc de la zero un brand cunoscut în Cluj. Și asta e cea mai mare satisfacție, să vezi că oamenii apreciează și sunt inspirați de munca ta.

Ce ai învățat din proiectul I love Cluj?

Am învățat multe lucruri despre mine, pe care nu le știam. Cred că acesta e beneficiul implicării într-un proiect antreprenorial. Cred că e important să ne cunoaștem pe noi, pentru că doar așa putem să devenim mai echilibrați și împăcați cu algerile noastre.

În rest, am învățat multe lucruri despre oameni, societate, mediul de lucru de la noi, modul în care se fac anumite lucruri. Recomand tuturor să înceapă ceva, chiar dacă nu se simt pregătiți. Lucrurile se vor așeza în timp.

Ce înseamnă curajul pentru tine? Când te-ai simțit cu adevărat curajos? tricou ilovecluj

Pentru mine, curajul înseamnă să te asculți pe tine și apoi să mergi în direcția în care visezi. Nu e ușor acest lucru, însă cred că e important să ai încredere în tine și să faci ceea ce simți că trebuie, nu ceea ce crede lumea din jur sau societatea. Mai înseamnă perseverență și calm. Sunt 2 lucruri foarte importante, care m-au ajutat aproape în orice situație. Nu pot spune despre mine că sunt o persoană foarte curajoasă, însă niciodată nu sunt mulțumit cu ceea ce fac și mereu am o voce care nu îmi dă pace și care vrea mai mult și mai bine. Cred că mai bine regreți că ai făcut ceva, decât să regreți că nu ai făcut. Cred că în timp ai o liniște, dacă știi că ai făcut tot ce a depins de tine, indiferent de cum au ieșit lucrurile.

Leave a Reply

Your email address will not be published.